Vakantiehuis verkopen in Nederland in 2019

Het is tegenwoordig bijna ondenkbaar dat we in Nederland een vakantiehuis zouden kopen zonder de hulp van het internet. Waar we vroeger nog de etalages afgingen bij de makelaarskantoren, doen we dat tegenwoordig online. Uiteraard wordt er daarom vaak gekozen om een vakantiehuis te plaatsen op websites zoals Funda. Naast Funda zijn er overigens nog veel andere (gratis) websites met maandelijks 100.000+ zoekenden waar u uw vakantiehuis op kunt plaatsen. Wilt u weten welke dit zijn en hoe u hier uw vakantiehuis op kunt krijgen? Klik dan op de link onderaan dit artikel.

Maar naast Funda en soortgelijke kunt u ook andere online middelen inzetten om uw vakantiehuis te verkopen. U kunt namelijk ook (uw eigen) social media inzetten om uw bereik te vergroten. Welke social media kanalen het meest geschikt zijn hebben wij voor u uitgezocht. Hiervoor hebben wij het Nationale Social Media Onderzoek 2019 uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy B.V. geraadpleegd.

Over het onderzoek

Het Nationale Social Media onderzoek is op 26 januari 2019 gepubliceerd. Het Nationale Social Media Onderzoek wordt al sinds 2010 uitgevoerd en is het grootste onderzoek van Nederland omtrent het gebruik van social media in Nederland. Ook dit jaar is heeft het onderzoek een indrukwekkende respons gekregen. Maar liefst 7.012 mensen uit allerlei leeftijdsklasse deden mee aan het onderzoek.

De belangrijke resultaten (voor u!)

Uiteraard hoeft u niet het hele onderzoek door te spitten om te kunnen concluderen welke social media kanalen het meest geschikt is voor de verkoop van uw vakantiehuis als u die wilt verkopen aan Nederlanders.

Facebook heeft in 2019 640.00 gebruikers minder dan in 2018. Waarom is het dan toch nog een goed kanaal?

Het aantal gebruikers in Nederland van het social media kanaal Facebook is van (afgerond) 10,8 miljoen naar 10,1 miljoen gedaald. De daling vindt echter voornamelijk plaats bij mensen onder de 40 jaar. Wel is het zo dat het dagelijks gebruik binnen iedere leeftijdsgroep is gedaald ten opzichte van 2018. Binnen de groep 20-39 jaar is dat van 67% naar 58% gegaan. De groep 40-64 jaar kent een daling van 55% naar 52%. Tot slot kent de groep 65-79 jaar een daling van 45% naar 43%.

Whatsapp, voor jong en oud.

Whatsapp is in Nederland ook in 2019 nog het meest gebruikte kanaal. Waar het in 2018 nog 8,3 miljoen dagelijkse gebruikers telde, heeft de chat app in 2019 9,1 miljoen (!) dagelijkse gebruikers. U kunt Whatsapp inzetten door in al uw plaatsingen op uw social media aan te geven dat men altijd een berichtje mag sturen via Whatsapp. Hierdoor wordt de drempel voor een potentiële koper veel lager waardoor een kopende partij sneller de stap zal zetten om contact op te nemen. 

Is uw doelgroep wat jonger? Neem dan ook Instagram op in uw verspreiding via social media.

Voordat wij het onderzoek hadden gelezen zagen wij Instagram niet als een relevant platform om een vakantiehuis te verkopen. Het leek ons vooral een medium waar tieners en jonge twintigers actief op waren. Dit bleek echter niet het geval te zijn. Waar in 2016 slechts 3% van de groep 40-64 jaar aangaf gebruik te maken van Instagram is dat in 2019 één op de tien. Ook de groep 20-39 jaar is steeds actiever op Instagram, 35% heeft in 2019 namelijk een Instagram account. De overige doelgroep voor de verkoop van een vakantiehuis, namelijk tussen de 65 en 79 jaar, is minder actief al is er wel een kleine stijging. Waar in 2016 slechts 1% onderdeel was van het social media platform, is dat in 2019 5%.

Twitter, grote daling, toch nog steeds ontzettend effectief

Naast Facebook kent ook Twitter een daling van dagelijkse gebruikers. Maar liefst 85.000 mensen in Nederland hebben hun Twitter-account opgezegd. Daarnaast loggen 195.000 Nederlanders niet meer in, maar zij behouden nog wel hun account. Deze daling is echter niet relevant voor mensen die hun vakantiehuis willen verkopen. De groep die namelijk voornamelijk verantwoordelijk is voor de verlaging van gebruikers is de groep 18- tot 24-jarigen.

Conclusie

Ondanks de dalingen in het dagelijks gebruik van Twitter en Facebook zijn deze twee social media giganten nog altijd relevant om in te zetten bij de verkoop van uw vakantiehuis. Daarnaast is het ook raadzaam om Whatsapp in te zetten, omdat men sneller geneigd is een vraag te stellen via Whatsapp in plaats van dat zij moeten telefoneren of mailen. Whatsapp is laagdrempelig en voor iedere leeftijdsgroep begrijpelijk in gebruik. Mailen is voor de mensen in de leeftijdscategorie 55+ niet altijd even vanzelfsprekend zoals dat voor zovelen is. Tot slot blijkt Instagram ook steeds relevanter te worden. Ondanks dat haar gebruikers nog relatief jong zijn, moeten we niet vergeten dat de dertigers en veertigers ook hun plaats innemen op de recreatieve vastgoedmarkt. Vooral ook door de lage rentes op de spaarrekening is deze groep op zoek naar een plek om te investeren. Vermijd Instagram dus niet als u bezig gaat met de promotie van uw vakantiehuis, wie weet wat u eruit haalt!

 

Bron van het onderzoek: